Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

PYNTE MED SJOKOLADE

Slik lager du sjokoladespon:
- Fordel 125 g smeltet sjokolade i et tynt, jevnt lag på et fast underlag med en stekespade. La stå i romtemperatur til det har stivnet til et tørt, fast lag.
- Hold begge ender av en skarp kniv i 45 grader vinkel. Skyv den forsiktig over sjokoladeoverflaten så det danner seg lange fine spon.

Slik pynter du småkaker/kjeks med sjokolade:
- Fordel et jevnt lag med smeltet sjokolade på undersiden av hver enkelt kake. Bruk en kniv med rundt blad. Lag bølgemønster i sjokoladeoverflaten med en gaffel. Legg kakene på en kakerist med sjokoladesiden opp så de er helt tørre før du lagrer dem.

Slik lager du sjokoladeblader:
- Bruk blader som ikke er giftige, for eksempel fra roser, fioler eller mynte. Skyll og tørk dem godt før bruk. Med en liten pensel smører du undersiden av hvert blad med et tynt lag smeltet sjokolade.
- Når det første laget har stivnet, pensler du på et til. Avkjøl i kjøleskapet i noen få minutter. Trekk forsiktig sjokoladen av bladet, pass på så du ikke rører det for mye.

Slik lager du små sjokoladekrøller:
Bruk en romtemperert sjokoladeplate. Skrell små krøller fra sidene av sjokoladen med en skarp gulerotskreller med dreibart blad.

Slik river du sjokolade:
Avkjøl sjokoladen litt i fryseren så den ikke så lett henger seg igjen i rivjernet. Bruk de største hullene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar