Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

GJÆR OG ANDRE HEVINGSMIDLER

Fersk gjær:
-blandes i væsken
-viktig at væsken holder 37 grader (fingervarmt), for gjærsoppen drepes hvis det blir for varmt. Hvis du blander like deler kokt og kaldt vann så får du riktig temperatur.

Tørrgjær:

-blandes i melet
-deigvæsken må være litt varmere enn når man bruker ferskgjær, ca. 40 grader
-bakeverket må heve litt lengre
-Du får i gang gjæringen raskt hvis du rører ut gjæren i 1dl lunkent vann. Tilsett 1ts sukker og la det stå noen minutter i romtemperatur til det begynner å dannes gass (det bobler). Hell gjærblandingen i bakebollen og lag deigen på vanlig måte. Husk at du allerede har tilsatt 1dl av væskemengden.

Bakepulver:
-sammensettning av natron og ett eller flere sure salter.
-”virker” når kaken stekes

Natron:
-karbonat
-brukes bare når det er syre i deigen, for eksempel sur melk.
-kakedeig med natron må stekes med en gang.
-1ts natron kan erstattes med 2ts bakepulver.

Hornsalt:
-karbonat
-brukes mest i småkaker og kjeks
-1ts hornsalt kan erstattes med 2ts bakepulver.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar