Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

RABARBRAPAI


Du trenger:
75 g Smør
100 g Hvetemel
2 ss Melis
1 Eggeplomme
1 Eggehvite

Fyll:
750 g Rabarbra
100 g Sukker
2 ss Potetmel
2 ts Vaniljesukker

Slik gjør du:

Bunn:
Smuldre smør og mel. Ha i melis og eggeplomme. Kna deigen sammen. Du kan også bruke kjøkkenmaskin: Ha alt oppi miksebollen. Smøret skal være kjøleskapskaldt. Kjør til ingrediensene har akkurat samlet seg til én klump.
Legg deigklumpen i plastpose og la den hvile i kjøleskap 30 minutter.
Kjevle ut 3/4 av deigen og kle en form, 24 cm i diameter.
Legg et bakepapir oppi. Fyll det med tørre bønner eller erter. Det hindrer at skallet blåser opp under forstekingen. De tørre bønnene kan du oppbevare til en senere bruk.
Forstek bunnen ved 200 grader i 12 minutter. Fjern bakepapir og bønner. Pensle den med eggehvite mens den er varm.

Fyll :
Skjær rabarbrastilkene i små biter. Fyll dem i det forstekte deigskallet lagvis med sukker, potetmel og vaniljesukker. Kjevle ut resten av deigen og lag strimler til rutemønster over fyllet.
Stek paien ferdig ved 180 grader cirka 30 minutter.
Servér den varm eller lunken med vispet krem eller vaniljeis til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar