Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

LANGPANNE-SJOKOLADEKAKE med lavt fettinnhold

Du trenger:
5 egg
2,5 dl lettmelk
4 ts bakepulver
7 dl rårørsukker
1 dl kakao
9 dl siktet spelt

Glasur:
300 g melis

100 g mykt smør
3 ss kakao
2 ts vaniljesukker
1,5 ss sterk kaffe
1 ss appelsinjuice
0,5 ts angostura bitter (kjøpes på polet, kan sløyfes)

Slik gjør du:
Pisk egg og sukker til stiv eggedosis. Tilsett smeltet smør og lettmelk.
Bland alt det tørre, sikt opp i bakebollen. Bland det forsiktig inn med en slikkepott.
Hell røren i en smurt form.Stekes på 180 grader, på nederste rille i ca 25 min.
La kaken stå i stekeovnen i 4-5 min med døra på gløtt og ovnen avslått etter steking.
Legg en rist over formen og snu kaken slik at bunne vender opp på risten. Trekk forsiktig av bakepapiret.

Glasur lages i foodprocessor, kjør sammen til en blank glasur. Bre glasuren utover den varme kaken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar