Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

BUTTERDEIG I FLERE VARIANTER


Du trenger:
4 pl butterdeig
600 g skogsopp/sjampinjonger
4 stk sjalottløk
6 ss smør
4 ss olivenolje
2 dl hvitvin
2 dl fiskekraft
2 dl fløte
2 ts maisenna
4 tomater
2 ss frisk hakket basilikum
2 ss frisk hakket gressløk
1 stk egg til pensling
salt
nykvernet pepper

Slik gjør du:

Soppterte:
1. Kutt soppen i terninger. Stek sopp og finhakket sjalottløk gyllent i smør. Hell hvitvin over soppen og kok dette nesten tørt. Tilsett fløten og kok til det tykner.
2. Butterdeigen kjevles. Skjær ut ringer på 8cm i diameter. Pensle kantene på ringene med sammenpiskede egg. Prikk med gaffel i midten. Legg soppfyllet oppå deigen i et 1cm tykt jevnt lag, men la det bli igjen en kant rundt ca 1 cm bred.
3. Stek tertene i forvarmet ovn ved 200°C i 5-6 minutter, til de er sprø og brune. Kanten på tertene vil heve seg over soppstuingen under stekingen.

Butterdeig snurret på pølse:
Rull ut butterdeig i 3 med mer tykkelse og prikk den litt. Kutt remser 2 cm brede og 10cm lange. Rull pølser (eller annet, f.eks kylling og scampi) i disse og stek i ovn med litt krydder på.

Butterdeig surprise:
Rull ut butterdeig og skjær ut rektangler. Pensle disse og dryss brunt sukker over. Stekes ved 200°C i 5-6 minutter, til de er sprø og brune. Avkjøles. Kutt av toppen og fyll med sammenpisket krem, blandet med sukker, cognac og ananas i terninger.

Lakseterter:
Stek laks kuttet i terninger i smør og tilsett hakket kjørvel. Rull ut butterdeig og skjær ut små trekanter. Dryss med paprika. Stekes ved 200°C i 5-6 minutter. Del trekantene i to og fyll med laksefyll.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar