Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

ITALIENSK ISKREM


Du trenger:
2 eggehviter

litt salt
175 g sukker
6 ss vann
3 dl kremfløte

smakstilsetning:
130-175 g smeltet mørk sjokolade,
3-4 ss godt søtet tykk fruktmos eller 2-5 ss likør.
Dersom du ønsker karamellsmak på isen, så kan du erstatte vanlig sukker med brunt sukker.

Slik gjør du:
Lag italiensk marengs med eggehvite, salt, sukker og vann: Lag sukkerlake; hell sukker og kaldt vann i en tykkbunnet kjele. Varmes langsomt opp så sukkerkornene blir oppløst. La ikke vannet koke opp før alt er oppløst! La deretter laken fosskoke i 2 min. uten å røre. Pisk eggehviter og salt til de er stive og blanke.Hell den kokende sukkerlaken over i en jevn, tynn strøm mens du visper hele tiden til blandingen blir glatt, stiv og glinsende.Fortsett vispingen i ca. 2 min. til blandingen er glatt og tykk. Skjær den smakstilsetningen du har valgt inn i blandingen. Pisk kremfløten tykk, men ikke for stiv, og skjær den raskt inn i eggehviteblandingen. Legg blandingen over i en frysesikker form og la den stå i fryseren i minst 4 timer (kan gjerne stå over natten).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar