Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

IGLOO KAKE


Du trenger:
3 egg
4 dl sukker
300 g smeltet smør
1 dl melk
5 dl hvetemel
1,5 ts Freia Vaniljesukker
3 ts Freia Bakepulver
3 ss Freia Regia Bakekakao

Slik gjør du:

Egg og sukker piskes til eggedosis, det tørre siktes i og røres inn vekslevis med melk og smeltet smør.
Ha alt i en smurt og melet halvball kakeform. Stekes på 180°C i 40-50 minutter.

Sjokoladeglasur:
3 dl fløte
400 g Freia Selskapssjokolade
50 g smør

Gi fløten et oppkok og sett den til side, ha i sjokoladen. Når sjokoladen har smeltet røres blandingen sammen slik at den setter seg. Mykt smør røres i til slutt.

Dekor:
350 g Freia Hvit Dronningsjokolade
1 pose store marshmallows
1 pk Freia Sølvkuler
En mørk sjokoladebit
Litt melis

Smør på glasuren. Pynt iglooen etter bildet. Tunnelen til døren lages av sjokoladebiter dekket av marshmallows. Når kaken er ferdig dekorert strøs et tynt snelag av melis over. Dypp en Q-tip i litt vann og visk ut små fotspor etter fangstmenn på flukt…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar