Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

HVIT SJOKOLADETERTE MED LIME

Du trenger:

Tertebunn:
150 g smør
225 g fullkornskjeks
1/2 dl sukker
1 plate Kokesjokolade 70%

Fyll:
2 dl kremfløte
1 dl melk
4 plater Freia Hvit Dronningsjokolade
Saft av 1 lime

skall av ½ lime

Slik gjør du:
Smelt smør. Bruk litt av smøret til å pensle en terteform, 25 cm i diameter. Kjør kjeks og sukker i en foodprosessor til det er jevnt finmalt. Tilsett det smeltede smøret og kjør til alt er blandet. Press kjeksblandingen jevnt mot bunnen og langs sidene av terteformen.
Stek ved 175°C i ca. 7 minutter.
Smelt mørk sjokolade i vannbad. For at tertefyllet ikke skal trekke inn i tertebunnen, pensles bunnen med et lag smeltet sjokolade.
Varm opp fløte og melk til rett under kokepunktet. Hakk den hvite sjokoladen i små biter. Tilsettes melkeblandingen sammen med revet limeskall. Rør til all sjokoladen har smeltet. Tilsett limesaft. Avkjøl. Hell fyllet over bunnen og avkjøl i kjøleskap til fyllet er fast.
Pynt terten med selvlagde sjokoladefigurer

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar