Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

TOTENKRINGLER

Du trenger:
5 dl melk
2 pk gjær
250 g sukker
250 g meierismør
2 ts kardemomme, malt
1 ts hornsalt
2 egg
Ca. 1 kg hvetemel
Sammenvispet egg til pensling

Slik gjør du:
Smelt halvparten av smøret og tilsett melken.
Rør gjæren ut i lunken væske.
Rør inn sukkeret og bland inn mel til det er en svært løs deig.
Sett deigen til heving ca. 1 time.
Rør inn resten av smøret (halvsmeltet) og tilsett mer mel til deigen nesten "slipper" bollen. Deigen skal fortsatt være løs.
La heve igjen ca. 1/2 time.
Del så deigen i ca. 80 biter og trill hver bit til 15 cm. lange pølser. Form hver pølse til kringle og sett dem på smurt stekeovnsplate.
Etterhev på platen.
Pensle kringle to ganger, da blir de flotte og blanke.
Stek kringlene på 250 grader i ca. 5 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar