Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

STEKING AV FJÆRFE

- Tin en frossen fugl helt før du steker den.

- For at skinnet skal bli sprøtt må den være helt tørr før steking. Tørk den godt med kjøkkenpapir.

- Hvis den begynner å se brent ut før den er ferdig stekt så ta den ut av ovnen og dekk den med folie før du setter den inn igjen.

- Når den er ferdigstekt tar du den ut og lar den hvile 15. min i folie.


Kylling – 1,5-1,8 kg – 200 grader – 1,1/4-1,1/2 timer
2,5-3 kg – 200 grader – 2-2,1/4 timer

And – 1,8 kg – 180 grader – 1,1/2 timer
2,5 kg – 180 grader – 2 timer

Kalkun
– 4-5 kg – 180 grader – 3-3,1/2 timer
6-8 kg – 180 grader – 4-4,3/4 timer


Bruke steketermometer:
- Den mest nøyaktige måten å måle hvor ferdig kjøttet er.
- Før du begynner å steke, stikker du stangen på termometeret inn i den tykkeste, magre delen av kjøttet, vekk fra benet.
- Sjekk temperaturen på skiven mot slutten av steketiden for å se om den stemmer med det som er oppgitt her.

Fjærfe – gjennomstekt: 70-75 grader.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar