Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

PÅSKEKAKE MED SMAK AV APPELSIN OG SJOKOLADE


Du trenger:


Til 2 formkaker:
13 eggeplommer
13 eggehviter
500 g Usaltet meierismør smeltet til 60 grader C.
300 g sukker
500 g hvetemel
50 g maisennamel
10 g vaniljesukker
10 g eller 1 ss sitronsaft
20 g Grand Manier
350 g oppdelt fruktblanding

Mørk sjokoladeglasur:
100 g sukker
1 dl vann
50 g glucose ( fås på apotek )
200 g mørk sjokoladeplater


Slik gjør du:

Visp eggehvitene med sukker. Bland sammen Grand Manier, sitronsaft og vaniljesukker med eggeplommene.Rør inn det smeltede og varme smøret i eggeplommene. Vend forsiktig inn de stivvispede eggehvitene, deretter det siktede hvetemelet.
For at ikke fruktblandingen skal synke til bunns. er det lurt å blande de med 1 ts hvetemel. Fordel røren i 2 kakeformer og stek kakene ved 170 grader. i ca 50 minutter. Ta ut kakene og avkjøl dem på rist.

Sjokoladeglasur:
Kok opp alle ingrediensene unntatt sjokoladen. Etter oppkok helles alt over sjokoladen. Rør godt rundt. Avkjøl til 30 grader. Da er den klar til glasering. Glaser formkakene med glasur og jevn til med en varm kniv. Vent til glasuren er stiv før kakene evnt. pyntes til påske.

Slik lager du påskeharene:
Bruk hvit marsipan og fargelegg med en børste til slutt. Utgangspunktet for alle marsipanfigurer er en kule. deretter kan man forme dem etter lyst og ide. Det er lurt å veie delene til figurene. Harekroppen kan ha følgende vekt: Kroppen 32 gram. Hodet 18 gram. Føttene 2x1 gram. Hendene 2x 2 gram.
Vei marsipanklumpene og form til kuler. Forsøk å lage harene som vist på bildet- eller lag dine egne komkopisjoner.
Noen fargede marsipanegg og litt "gress" gjør seg på toppen av påskekaken
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar