Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

KOKING AV GRØNNSAKER

Grønne grønnsaker:
- Kok uten lokk
- Bruk minst mulig vann
- La vannet koke opp i en kjele, tilsett salt, så grønnsakene. Ta tiden fra når vannet begynner å koke igjen. Når grønnsakene er ferdige hell av vannet i et dørslag-

Asparges, hele – ca. 6 minutter
Bladkål, strimlet – ca. 3 minutter
Blomkål, buketter – ca. 5 minutter
Brokkoli, buketter – ca. 5 minutter
Bønner, uten belg – ca. 6 minutter
Erter, uten belg – ca. 2 minutter
Prydbønner, oppskåret – ca. 5 minutter
Rosenkål, hele – ca. 5 minutter
Sukkererter – ca. 2 minutter


Rotgrønnsaker og squash:
- Kok under lokk
- La vannet koke opp i en kjele, tilsett salt, så grønnsakene. Legg på lokk. Ta tiden fra når vannet begynner å koke igjen. Når grønnsakene er ferdige hell av vannet i et dørslag.

Gresskar, terninger – 15-20 minutter
Gulrøtter, skiver eller stenger – 2-3 minutter
Gulrøtter, hele, unge – 5 minutter
Kålrot, terninger – 10-15 minutter
Nepe, terninger – 8-10 minutter
Nypoteter, hele – 15-20 minutter
Pastinakk, terninger – 10-15 minutter
Poteter, terninger – 10-15 minutter
Squash, terninger – 10-15 minutter
Zucchini, hele – 6 minutter

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar