Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

FYRSTEKAKE


Du trenger:
125 g Smør
80 g sukker
1 egg , eller 2 eggeplommer
2 ss vann
1.5 ts bakepulver
225 g hvetemel

Mandelmasse:
150 g mandler
150 g melis
2 eggehviter

Til pensling:
1 egg


Slik gjør du:

Bunn:
Visp smør og sukker hvitt. Røe inn egg og vann og sikt i mel blandet med bakepulver. elt deigen lett sammen og la den stå tildekket og kjølig mens du lager mandelmassen.

Mandelmasse:
Mal mandlene og bland med melis ogsammenvispet eggehvite. Massen må ikke være så løk at det siver ut væske.
Kle bunnen på kakeformen (22cm) med bakepapir og smør formkanten godt. Trykk ut 1/3 av deigen jevnt i bunnen av formen og ca. 2 cm oppover kanten. Fordel mandelmassen over bunnen.
Kjevle resten av deigen til en 3 mm tykk leiv. Skjær leiven i 3 cm brede strimler som du legger over mandelmassen i et skrått rutemønster.
Pensle med sammenvispet egg og stek på midterste rille på 190 grader i ca. 30-40 min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar