Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

PIZZA

Du trenger:

Deig:
3 dl vann

450 g glutenfritt mel
2 ss fiberhusk
0,5 ts salt
2 ss olje

Saus:
1 stk løk, finhakket

2 fedd finhakket hvitløk
3 ss olivenolje
2 ts sukker
3 ss tomatpuré
2 dl hermetisk, knust tomat
2 ts balsamicoeddik
salt
pepper
frisk oregano
frisk basilikum
litt finhakket rød chili

Slik gjør du:

Deig:
Legg fiberhusk i bløt i ca 1/3 dl av vannet i ca 10 min.
Rør sammen alle ingrediensene til en smidig deig, elt den på bakebordet i 8-10 min.
Legg den over i en bolle godt smurt med olje, dekk med plast og sett til heving i 2-3 timer.
Del deigen i mindre biter, klem/kjevle ut til porsjonspizzaer.
Legg på bakepairkledt stekebrett. Pensle med kaldt vann og prikk med en gaffel. Forstek bunnene i varm stekeovn 230 grader i 6-7 min.
Legg på ønsket fyll og stek videre i 6-8 min til osten er smeltet.

Tips: Fyll kan også leges rett på bunn, uten forsteking. Stek i varm stekeovn 225 ºC i 15-20 min.

Saus:
Finhakk løk og hvitløk og surr myk i olje. Tilsett sukker og stek til løken "karamelliserer" seg. Ha i tomatpuré og la surre 3-4 min før tomatene tilsettes. Kok opp og la trekke uten lokk i 20-30 min til en fyldig saus. Smak til med salt og pepper ev litt sukker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar