Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

PAI MED SKINKE OG OST

Du trenger:

Paideig:
90 g hvetemel
50 g myk margarin
1-2 ss kaldt vann

Fyll:
2 egg
1,5 dl melk
1/4 ts salt
1/2 krm pepper
50 g kokt skinke, i strimler
100 g revet hvitost

Rund paiform, ca. 18cm i diameter.
Stekes på 200 grader i 30-40 min. midt i ovnen.

Slik gjør du:
Ha melet i en bolle og smuldre margarinen i melet. Bland inn vannet og elt deigen raskt sammen.
Dekk til deigen å la den hvile i kjøleskapet i ca. 10 min.
Trykk ut deigen i forma så den dekker bunn og kanter.
Prikk deigen godt i bunnen med en gaffel før den forstekes uten fyll i 10-15 min.
Visp sammen egg, melk, salt og pepper.
Ta paibunnen ut av ovnen, fordel skinke og ost over og hell på eggeblandingen.
Stek paien til den er gyllen og fast, ca 20-30 min.


Tips til annet paifyll:
100 g laksefile i biter
100 g stekt sopp
100 g rensete reker + 1 ss finhakket

-til en paiform på 24cm i diameter bruker du dobbel oppskrift

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar