Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

HVIT SJOKOLADEMOUSSE MED SOLBÆRSAUS


Du trenger:
200 g hvit kokesjokolade
2 egg
1 gelantinplate
2 dl kremfløte
100 g frosne solbær
1/2 dl vann
50 g sukker

Slik gjør du:
Smelt sjokoladen over vannbad. Sett den til side.
Pisk eggene over vannbadet, til massen er tykk, varm og luftig, i ca. 10 minutter.
Vannbad: Bollen plasseres oppå en kjele med kokende vann. Bollen (av stål, glass eller annet ildfast materiale) må tåle varme.
NB! Pass på at bollen er større enn kjelen, slik at den ikke berører vannet. Innholdet i bollen varmes opp av dampen fra det kokende vannet.

Legg gelatinplaten i kaldt vann. Ta den opp etter sju minutter, og ha den i den varme eggemassen. Rør til gelatinen er oppløst. Tilsett den smeltede sjokoladen, og pisk videre, til massen har samlet seg.
Pisk videre over kaldt vannbad, så blandingen er lett avkjølt.
Visp fløten til luftig krem,ikke pisk den altfor stiv.
Vend kremen inn i sjokoladeblandingen. Fordel moussen i fire porsjonsskåler, og sett dem kaldt, til moussen er stivnet, ca. 3-4 timer.

Solbærsaus:
Kok bærene opp sammen med vannet, til bærene er gjennomkokte. Tilsett sukkeret, og la blandingen koke til sukkeret er oppløst.
Sil sausen, og avkjøl helt.
Ved servering helles det et tynt lag med solbærsaus over moussen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar