Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

GLØGGKAKER

Du trenger:
250 g Smør
250 g Sukker
2 ss Vaniljesukker
4 Egg
250 g Hvetemel
4 ts Bakepulver
2 dl Julegløgg, ferdig utblandet
150 g Kokesjokolade

Glasur til gløggkake:
250 g Melis
1/2 dl Julegløgg, ferdig utblandet
50 g Mandler

Slik gjør du:
Sett stekeovnen på 175 grader.

Rør smør, sukker og vaniljesukker hvitt.
Tilsett ett og ett egg og rør det inn vekselvis med siktet mel og bakepulver.

Riv sjokolade og bland det inn i røren sammen med 1 ½ dl av gløggen.
Hell røren i en bakepapirkledd langpanne.
Sett kaken på nederste rille i stekeovnen og stek i ca. 25 minutter.
Avkjøl på rist.
Framgangsmåte Glasur til gløggkake :
Finhakk mandlene og røst de litt i en panne.

Rør melis sammen med gløggen.
Stryk glasuren over den avkjølte kaken.
Dryss de røsta mandlene over kaken.

Del gløggkaken i små trekanter ved servering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar