Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

FIRKLØVERKAKE


Du trenger:
5 Egg
200 g Sukker
50 g Mørk kokesjokolade
2 ss Sterk kaffe
135 g Smør
2 ts Bakepulver
135 g Hvetemel

Glasur:
1,5 dl Sukker
1,5 Kremfløte
70 g Smør
150 g Firkløversjokolade

Slik gjør du:
Det er en fordel om eggene er romtemperert før bruk, da blir eggedosisen ekstra luftig.

Sett stekeovnen på 175 grader.

Pisk egg og sukker til eggedosis i en kjøkkenmaskin.
Smelt smør i en kjele og ha i kaffe. Trekk kjelen til side og rør inn sjokoladen.
Avkjøl litt og bland det forsiktig inn i eggedosisen.
Sikt hvetemel og bakepulver sammen og vend det forsiktig inn i røren.
Ha røren i en smurt 26 cm.i diameter rund springform, gjerne med et bakepapir i bunnen.
Stek kaken i i ca. 45 minutter.

Ta kaken ut av ovnen og snu den på hodet på et bakepapir.
Framgangsmåte Glasur :
Kok sukker, fløte og smør til en tykk saus.
Avkjøl litt og rør inn firkløveren til den får en glatt konsistens.

Smør kremen på kaken når den er avkjølt.

Tips: Kaken egner seg utmerket til frysing.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar