Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

TROIKAKAKE

Du trenger:

Kakebunn:
200 g malte mandler
200 g melis
3 eggehviter

Trøffelkrem:
75 gram melis
1 dl vann
3 eggeplommer
150 gram smør
1 spiseskje kakao

Gelé:
1 pakke bringebærgelé
3 dl vann

500 gram marsipan til lokk.

Glasur:
1 ½ plate Dronningsjokolade
2 spiseskjeer delfiafett

Slik gjør du:
Pisk eggehvitene stive og rør i mandler og melis.
Stek dette på 170 grader i 30 minutter i rund form med bakepapir.
Trøffelkrem: Kok melis og vann til en litt seig masse (ca. 8 min.) og avkjøl. Pisk eggeplommer, tilsett melismassen i en tynn stråle mens du pisker godt. Rør inn smøret i små biter, til slutt kakao.Smør kremen på den avkjølte bunnen.
Sett på kakeformringen. Ha så på gelé som har begynt å stivne. La den stivne helt. Kjevl marsipan til en tynn leiv – rund og litt større enn kaken, som legges forsiktig over geléen og brettes rundt.
Smelt sjokolade/fett, som avkjøles litt og smøres forsiktig i et jevnt lag over marsipanlokket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar