Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

VARIERE BRUN SAUS

Utgangspunkt: 3dl brun saus.

-1 dl saft, 1 ts soyasaus og ¼ laurbærblad – passer til stekt kjøtt av okse, får, svin, vilt

-1 ss tomatpure og 1 ts worcestersaus – passer til stekt kjøtt av okse, får, svin

-1/2 dl fløte og 100 g brunet sopp – passer til kokt eller stekt kjøtt av okse, svin eller kylling

-1 fedd knust hvitløk og 2 ts basilikum/timian/oregano – passer til stekt kjøtt av okse, får, svin

-1 ts sennep – passer til stekt svinekjøtt, medisterkaker, pølser

-1/2 dl rømme og 1 ts knuste einebær – passer til fugl, vilt

-1/2 dl rømme og 1 skive brunost – passer til fugl, vilt


Tips:
- alle sauser som er jevnet med hvetemel, kan isteden jevnes med maisennamel, da blir den glutenfri. Til 3 dl saus passer det med 1-1,1/2 ss maisennamel.
- små porsjoner saus har lett for å bli for tykke fordi mye vann fordamper under koking. Tilsett om nødvendig noen spiseskjeer vann og kok opp før servering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar