Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

TREKKE EN FRUKTKAKE MED MARSIPAN OG MELISMASSE

- Pensle kaken med aprikosglasur.
- For å jevne toppen, kjevler du 250 g marsipan i en runding litt større enn kaken.
- Legg kaken oppå marsipanen og press lett for å tette eventuelle hull.
- Ta kaken over på et rundt kakefat.
- For å få dekket hele kaken med marsipan, måler du kaken med en hyssing, tvers over og ned på begge sider.
- Legg 750 g marsipan på ett bord, lett dekket med melis.
- Kjevle marsipanen ut til en stor runding, 10-20 cm lengre enn hyssingen. Da blir det lettere å kle kaken uten å lage krøller i siden.
- Pensle marsipantoppen på kaken med litt konjakk.
- Bruk kjevle og løft marsipanlokket over kaken og trykk det lett til.
- Renskjær kanten rundt for overflødig marsipan med en pizzadeler eller kaketrinse.
- La kaken få tørke på et kjølig, tørt sted i minst 24 timer.
- Pensle den en gang til med konjakk eller kokt vann.

- Kna melismassen til den er myk.
- Kjevle den ut til en stor runding på ett underlag lett drysset med melis. Husk at den bør være 15-20 cm lengre enn hyssingen.
- Ta melismassen forsiktig opp på kjevlet.
- Løft forsiktig på massen. Med den ene kanten ned mot kakefatet nærmest deg, legger du resten av lokket pent på plass og ned på den andre siden.
- Trykk det pent til.
- Dypp fingrene i melis og klem vekk ujevnheter. Bruk eventuelt en smoother.
- Skjær vekk overflødig masse forsiktig og pent med en skarp kniv.
- Bruk en stekespade og løft kaken av kakefatet.
- Kjevle ut 250 g melismasse til en runding litt mindre enn kakefatet.
- Pensle kakefatet med aprikosglasur.
- Leggmassen på kakefatet og renskjær.
- Sett kaken forsiktig tilbake, midt på kakefatet uten å ødelegge melismassen.
- Pynt kaken

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar