Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

OSTEBRIKS

Du trenger:
1/2 pk. gjær
1 ss margarin
2 dl vann/melk
1/2 ts salt
300 g hvetemel
revet ost (anbafaler jarlsberg)
smør/margarin


Slik gjør du:
Del opp gjæren i en bakebolle.
Smelt margarinen i en kjele og ha i vann/melk. Blandingen skal være fingervarm.
Hell blandingen i bakebollen og rør ut gjæren. Rør i saltet.
Tilsett melet og elt deigen glatt og jevn slik at den slipper bollen.
Dekk bollen med plast og sett den til heving på ett lunt sted til dobbel størrelse.
Elt deigen og del i 8 like emner.
Kjevle ut rektangler av emnene.
Smør på smør/margarin på 2/3 av leiven.
Ha på revet ost der du smurte med smør.
Brett først inn den tredjedelen uten smør og ost, brett den andre delen over der igjen.
Smør på smør/ margarin på toppen og trykk forsiktig på litt ost.
Legg dem på ett bakepapirkledd stekebrett. ha over plast og sett til etterheving til ca. dobbel str.
Pensle dem lett med vann.
Stekes på 240 grader i ca. 10 minutter.
Når de nesten er ferdig stekt strø over enda mer ost.

1 kommentar: