Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

KAKEPYNT

Sukkerstivede blomster:
- Bruk blomster du vet kan brukes sammen med mat.
- Pass på så de ikke er sprøytet med kjemikalier.
Velg blomster med kraftig stilk og tykke blomsterblader som for eksempel roser, nelliker, fioler og stemorsblomst.

Slik gjør du:
Kutt av blomsterhodet, la det være igjen litt stilk. Med en liten ren pensel pensler du hvert enkelt kronblad så jevnt som mulig, med et tynt lag lett vispet eggehvite.
Ta litt sukker mellom hvert kronblad, pass på så det er godt dekket og rist av det overflødige sukkeret. Sett stilken forsiktig ned i hullene i en rist og la blomstene tørke.

Sukkerdruer:
Ta druene av stilken. Dypp dem en av gangen i eggehvite, ikke vispet, og ha et jevnt lag med sukker over dem. La dem tørke på et matpapir.

Marengssjampinjonger:
- Visp eggehvite til myke topper. Visp gradvis inn 60 g sukker til du får en stiv, glatt marengsmasse. Ha massen i en sprøytepose med en 5 mm enkel spiss.
- Toppene lager du ved å sprøyte 2,5 cm spisser på bakepapir. Sprøyt resten av massen til tykke stilker. Stek dem i ovnen ved 150 grader i 45 minutter. Ta ut og avkjøl. Lag ett hull i hver topp med en kakenål.
- Smelt 30 g sjokolade og dekk undersiden av hver topp. Sett stilken inn i hullet, spissen opp. La soppene ligge på siden til de har tørket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar