Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

EPLEFRISTELSE

Du trenger:

Bunn:
50 g smør

3 dl melk
25 g gjær
500 g glutenfritt mel
0,5 dl sukker
0,5 ts kardemomme
1 krm salt

Fyll:
3 epler

sukker
kanel

Slik gjør du:
Smelt smør, tilsett melk og varm til blandingen er fingervarm.
Løs opp gjæren i den fingervarme væsken.
Tilsett mel, sukker, kardemomme og salt. Elt sammen til en smidig deig. Dekk med plast og sett til heving 30-40 min.
Elt sammen, trill ut til en pølse og legg på et bakepapirkledt stekebrett og klapp ut til et rektangel.
Legg epler i terninger langsetter og dryss over sukker og kanel.
Etterhev under klede 15-20 min og stek midt i stekeovn ved 200 grader i 15-20 min. Avkjøl på rist.

Tips: Velger du melblanding tilsatt tørrmelk, bruk vann i deigen (bruk samme mengde vann som melk nevnt i oppskriften over. 1/2 dl olje kan erstattes med 50 g smør.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar