Velkommen til min matblogg!!

Her legger jeg ut mine favoritt oppskrifter på kaker, middager,småretter og desserter.
Legger også ut bilder av kaker jeg har pynta og gode tips til baking og matlaging!
Oppskriftene og tipsene er hentet fra ulike nettsider, kokebøker og venner og bekjente!
Noen av dem har jeg gjort om litt på, etter hva jeg liker:)
Kanskje får du noen tips eller ideer .
Gi meg gjerne tilbakemelding på siden, oppskrifter og tips!
Tar imot både ris og ros!!

BOLLER

Du trenger:
550 g hvetemel
100 g sukker
1 pose tørrgjær
2 ts karde-momme
1 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
3 1 / 4 dl melk
100 g smør
Sammenpisket egg til pensling

Slik gjør du:
Bland alt det tørre i en bakebolle. Smelt smøret i en kasserolle, tilsett melk og varm til fingervarmt, ca. 37 grader. Hell væsken over det tørre og elt deigen seig og smidig.
Dekk bollen med plastfolie og la deigen heve til den er dobbelt så stor.
Kna deigen godt sammen, del den i 12 like store emner og trill ut fine boller. Sett bollene over på et stekebrett dekket med bakepapir. Legg over plastfolie og la bollene etterheve i ca. 30 minutter.
Pensle dem raskt og forsiktig med sammenpisket egg og stek bollene ved 210 grader i ca. 10 minutter.

Bollene kan serveres med krem og melisdryss.

Tips til krem: bland i litt revet marsipan eller vaniljekrem




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar